Το Κούρδισμα των Drums

Posted: 30/08/2013 in Κούρδισμα και Φροντίδα, tips
Ετικέτες: ,

article-newΕίναι γνωστό πως αν ρωτήσετε δέκα ντράμερς για το κούρδισμα, θα πάρετε δέκα διαφορετικές απαντήσεις. Κι αυτό γιατί στην πραγματικότητα δεν υπάρχει αντικειμενικά σωστό ή λάθος: κάθε απάντηση οδηγεί απλά σε λίγο διαφορετικό αποτέλεσμα.
Οι παράγοντες που επιδρούν στον ήχο

των τυμπάνων είναι πολλοί: Το υλικό και οι διαστάσεις του σώματος, το υλικό και το πάχος της μεμβράνης (του δέρματος), τα χαρακτηριστικά της μπαγκέτας, το σημείο κρούσης, η ακουστική του χώρου κ.λπ…
Σ’ αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με την παρέμβασή μας στον ήχο του σετ μέσω του κουρδίσματος με τον πιο απλό τρόπο (αργότερα θα δούμε πιο σύνθετες τεχνικές).
Πρακτικά, κούρδισμα ενός τυμπάνου σημαίνει πόσο τεντώνουμε ή χαλαρώνουμε το δέρμα του.
Με το κούρδισμα των drums, ελέγχουμε τον ήχο του κάθε τυμπάνου. Καθορίζουμε δηλαδή το τονικό του ύψος (pitch), τη διάρκειά του (sustain) και την αίσθηση (feel) που μας δίνει η αναπήδηση της μπαγκέτας πάνω στο δέρμα (rebound).

Α’ ΜΕΡΟΣ

Θα ξεκινήσουμε με το τύμπανο χωρίς δέρματα. Είναι καλό πρώτα να καθαρίσουμε τις επιφάνειες από σκόνη ή ξεφλουδίσματα ξύλου. Στο σημείο αυτό, εάν θέλουμε εσωτερικό μαφλάρισμα, τοποθετούμε το ηχοαπορροφητικό μας υλικό (με το θέμα αυτό θα ασχοληθούμε σε άλλο άρθρο).

drum_repairs_1

Τοποθετούμε το δέρμα, φροντίζοντας να εφαρμόσει καλά πάνω στο τύμπανο χωρίς να το πιέζουμε.

Βάζουμε το στεφάνι πάνω από το δέρμα και το κεντράρουμε περνώντας τις βίδες.

Βιδώνουμε τις βίδες μόνο με τα χέρια μας, ως εκεί που σταματά η ελεύθερη περιστροφή τοsnare-4-460-100-460-70υς, όλες με τον ίδιο τρόπο.

Στη συνέχεια, παίρνουμε το κλειδί και ακολουθώντας αντικρυστά τις βίδες, δίνουμε μισή περιστροφή στην κάθε μια. Επαναλαμβάνουμε όσες φορές χρειαστεί, μειώνοντας την περιστροφή στο 1/4.

cross-tuning

Χτυπάμε ελαφρά το δέρμα κοντά σε κάθε βίδα, για να βεβαιωθούμε πως ο ήχος είναι ίδιος σε όλα τα σημεία, άρα η τάση είναι ίδια σε όλες τις βίδες.

Τέλος, με το τύμπανο στερεωμένο στο πάτωμα ή σε άλλη σταθερή επιφάνεια, πιέζουμε -με τις παλάμες μας τη μια πάνω στην άλλη- το κέντρο του δέρματος για να φύγει όποια χαλάρωση. Συνεχίζουμε έναν ακόμη γύρο βιδώματος, μέχρι να έχουμε έναν καθαρό και γεμάτο ήχο από το τύμπανο. Αν όμως θέλουμε να κάνουμε κούρδισμα σε όλο το σετ, τότε πρέπει να αφήσουμε λίγο περιθώριο για διορθωτικό κούρδισμα του τυμπάνου, που θα χρειαστεί στο Γ’ μέρος.

Προσοχή: Αυτή είναι η βασική πρακτική διαδικασία για την εφαρμογή κάθε δέρματος. Αν την ακολουθήσουμε προσεκτικά και για τα δύο δέρματα (πάνω και κάτω) κάθε τυμπάνου, θα έχουμε ολοκληρώσει το πρώτο μέρος του κουρδίσματος.

Β’ ΜΕΡΟΣ

Εδώ καθορίζουμε τη σχέση ανάμεσα στο επάνω και το κάτω δέρμα (δέρμα κρούσης-batter και δέρμα αντήχησης-resonant). Μπορούμε να έχουμε τρεις σχέσεις: Το κάτω δέρμα α) στην ίδια τάση με το επάνω, β) πιο χαλαρό από το επάνω και γ) πιο τεντωμένο από το επάνω. Η σχέση αυτή επηρεάζει τον τόνο και τη διάρκεια του ήχου μας.
Αυτό είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο με πολλές λεπτομέρειες για επαγγελματικές ηχητικές απαιτήσεις. Προς το παρόν σας συνιστώ να πειραματιστείτε και να καταλήξετε στον ήχο που προτιμάτε. Σε επόμενο άρθρο για τα επαγγελματικά κουρδίσματα θα αναφερθούμε εκτενώς.

Γ’ ΜΕΡΟΣ

…και τελευταίο, είναι η σχέση ανάμεσα στα τύμπανα.
Αφού έχουμε κουρδίσει το κάθε δέρμα αρχικά με τον εαυτό του και στη συνέχεια με το άλλο δέρμα του ίδιου τυμπάνου, ήρθε η ώρα να καθορίσουμε τον ήχο όλου του σετ.
Ξεκινάμε από το βαθύ (floor tom) στο οποίο ήδη θα έχουμε δώσει έναν βαθύ και γεμάτο ήχο, με όσο sustain χρειάζεται. Με αφετηρία αυτόν τον ήχο, κουρδίζουμε το μεσαίο τομ ένα διάστημα τρίτης ή τέταρτης προς τα επάνω, φροντίζοντας να διατηρήσουμε την επιθυμητή σχέση ανάμεσα στο πάνω και το κάτω δέρμα. Στη συνέχεια ολοκληρώνουμε και το κούρδισμα του μικρού τομ, σε ένα διάστημα τρίτης ή τέταρτης προς τα επάνω σε σχέση με το μεσαίο τομ.

Για την κάσα και το ταμπούρο, σε γενικές γραμμές ακολουθούμε τις ίδιες οδηγίες.

Το καλό κούρδισμα χρειάζεται υπομονή και χρόνο για πειραματισμούς.
Σε επόμενα άρθρα θα ασχοληθούμε με την σίγαση (muffling) και με πιο εξειδικευμένα κουρδίσματα (rock, jazz, funk, studio ή live).

Drumset Pro Care

Advertisements
Σχόλια
  1. […] (Μετά από ένα καλό καθάρισμα, ακολουθεί ένα προσεκτικό κούρδισμα: δείτε συμβουλές εδώ). […]

Σχόλια

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s